Jean Everarts
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Jean’s painting is structured by the line of drawing, carried as much as it is disrupted by color. The notion of chaos lies at the heart of his practice, allowing Jean to bring forth the figures that embody the young painter’s intent: ancient mythology remains profoundly relevant today.
Heavily inspired by Expressionism in its broadest sense, and fascinated by the physical presence of painting — its materiality, Jean engages in a constant battle with the tools of representation, seeking to extend a question that has existed since the dawn of humanity: can we represent what does not belong to this world?
His painting poses the question rather than offers an answer, inviting those who are willing to listen to make it their own — to journey with Jean in search of pictorial clues that might shed light on the foundations of our beliefs.
The notion of chaos is central to Jean Everarts’s artistic practice, and it is from chaos that he draws forth his figures. Fascinated by the physical presence of clay, its texture and plasticity, Jean gives form to monsters, shaping them through layering and overloading of matter. Transcended under high heat, Jean’s sculptures take on the sumptuous hue of a deep, dark enamel. Jean simultaneously wages a battle with the instruments of representation, in order to probe the monstrous: what is normal and abnormal? What is human and inhuman?
La peinture de Jean est structurée par la ligne du dessin, portée autant que malmenée par la couleur. La notion de chaos est centrale dans sa conception et permet à Jean d’en faire émerger les figures qui portent avec elles le propos du jeune peintre : la mythologie ancienne est toujours d’actualité.
Lourdement inspiré par l’expressionnisme au sens large, fasciné par la présence physique de la peinture, sa matière, Jean mène de front une bataille avec les outils de la représentation afin de prolonger une pensée qui existe depuis les prémisses de l’humanité : peut-on représenter ce qui n’appartient pas à ce monde?
Sa peinture porte la question plutôt qu’elle n’apporte de réponse et permet à qui veut l’entendre de la faire sienne et ainsi de cheminer avec Jean à la recherche d’éléments de réponses picturales qui sauraient nous éclairer sur les fondements de nos croyances.
La notion de chaos est centrale dans la pratique artistique de Jean Everarts et c’est du chaos qu'il fait émerger ses figures. Fasciné par la présence physique de l’argile, sa matière, sa plasticité, Jean représente des monstres auxquels il donne forme par superposition et surcharge de matière. Transcendées sous haute température, les sculptures de Jean prennent la couleur somptueuse d’un émail sombre et profond.
Jean mène de front une bataille avec les outils de la représentation afin d'interroger le monstrueux : qu’est-ce que le normal et l’anormal ? L’humain et l’inhumain ?



